Kategorier
Fritid

mindfullness på tur

En sterk kropp hjelper deg med å komme deg ut på camping i naturen, men et godt trent sinn gjør at tiden teller. Bruk disse tre øvelsene for å få mer foryngelse fra neste fottur.

Hold deg i nuet

Mange går på turer for å redusere stress, men det kan være vanskelig når din indre monolog løper løpsk. Denne øvelsen hjelper deg å være fokusert på samtiden. Innarbeide disse øvelsene mens du går.

Varighet: 15 til 20 minutter per trinn

1. Venn oppmerksomheten mot å gå. Føl knærne bøye og rette, musklene stramme og slappe av, og bakken ruller under føttene. Å bli absorbert i bevegelsene dine øker kroppsbevisstheten, kontrollen og balansen. Prøv å øve oppmerksomt turgåing i en kilometer. Hvis du er i stand til å fokusere for den distansen, går du til trinn 2.

2. Rett tankene dine til pusten. Øv bare pust inn og ut gjennom nesen og deretter munnen. Vær oppmerksom på innånding og utpust i forhold til tempoet og anstrengelsen. Ved å fokusere på pusten, vil sinnet ditt bli mindre distrahert og hjerterytmen din vil stabilisere seg. Dette balanserer adrenalin- og kortisolnivået, noe som gjør deg mindre utsatt for tretthet. Av disse grunnene kan bevissthet i øyeblikket også være et nyttig verktøy for å opprettholde roen hvis du befinner deg i en stressende situasjon. Fortsett til trinn 3 når du er klar.

3. Gjenta en bekreftelse. Gjør dette enten lydløst eller høyt. Når du resiterer en positiv mantra, vil du holde fokus under turen. Denne praksisen er populær blant eliteidrettsutøvere; bevis viser at positiv selvtale øker ytelsen.

Dyrk sansene dine

Ved å stille inn din sanseoppfatning blir du mer bevisst omgivelsene dine. Denne praksisen – gjør det i leir eller på stien – er ment å øke komforten mens du vandrer og øke avslapningen når du kryper inn i teltet. Varighet: 5 til 10 minutter per trinn

1. Se: La øynene vandre sakte fra små detaljer til større utsikter. Se opp, til hver side, og bak deg. La synet ditt absorbere farger og teksturer. Selv om de fleste føler at de ser til sitt fulle potensiale, kan mye overses under en fottur. Lek med denne praksisen og legg merke til severdighetene du vanligvis savner.

2. Hør: Lytt til lyden av dine fotspor og pusten din. La støyen fra det naturlige miljøet gjennomsyre ørene og sinnet ditt, og se hvordan hver lyd får deg til å føle deg.

3. Føl: Pause for å berøre trær, skitt, vann og steiner. Føl vekten på pakken din, solens varme og vinden som beveger seg rundt deg. Ta deg tid til å engasjere deg med elementene du ofte går uten å legge merke til det. Forskning har vist at meditasjon, inkludert denne sanseøvelsen, bremser hjernebølgene til alfa-tilstanden (assosiert med ro og økt kreativitet). Du vil føle at du har tilbrakt en uke i skogen selv om det bare har gått noen timer.